Dit barn i centrum
Pædagogiske principper
Vores undervisning tager udgangspunkt i barnet, og nyeste forskning indenfor pædagogik. Vi har udarbejdet vores eget koncept med udgangspunkt i barnets motoriske og kognitive udvikling på de givne alderstrin. Det er vores erfaring, at det giver bedre læring, tryghed og sikkerhed.
Alle vores medlemmer skal selvfølgelig lære grundridningens principper, men derudover er børns behov og ønsker vidt forskellige. Vi hjælper børnene med at finde den rytteridentitet, de trives bedst med.
Hesteforståelse
Hesteforståelse er helt fundamentalt, når man går i Ponyklub hos os. Hesteforståelse er den bedste garant for sikkerhed. Vi lærer dig at forstå og bruge hestens eget sprog, og vi åbner dine øjne for alt det, hesten fortæller dig. Og husk, heste kommunikerer hele tiden. Når du forstår at lytte til din hest, vil den blive motiveret og tillidsfuld, og hvile i dit lederskab.
Det sociale
Det er vigtigt for os, at børnene har det godt med hinanden, hjælper hinanden og hygger sammen.
Det giver en dejlig rolig stemning i stalden, og det er vigtigt for ponyernes trivsel og tryghed. På den måde har et godt socialt fællesskab også betydning for sikkerheden, da en tryg pony også er en mere sikker pony.
Sikkerhed i centrum
For os handler sikkerhed om forebyggelse. Derfor har vi gennemtænkt pædagogikken, hesteforståelsen og arbejdet med stemningen i stalden, så disse elementer hver især bidrager til børn og ponyers sikkerhed.
Sikkerhed handler også meget om relationen til ponyen. Det er derfor, dit barn ikke kommer til en opsadlet hest og går igen efter ridningen. Det, som sker på staldgangen og når vi arbejder fra jorden, er forudsætningen for sikker ridning.
Samhørigheden giver tryghed.
De fysiske rammer
Fra dag 1 er det tænkt ind i udviklingen af Ponygården, at vi er et tilbud til børn og unge. Hele pædagogikken og uddannelsen af vores ponyer formes af dette udgangspunkt.
Det gælder også de fysiske rammer, som er skabt til at være tiltalende for børn og unge. Klublokalerne består derfor af små, hyggelige og hjemlige rum i varme farver. Der er både rytterstue, badeværelse, køkken og omklædningsrum med individuelle garderober. Sadelrummet er organiseret, så udstyret er tilgængeligt og håndterbart for den aldersgruppe, som bruger det, fra børnehavebørn til teenagere.
Bæredygtighed og miljø
Fra dag 1 er det tænkt ind i opbygningen af Ponygården at prioritere mest bæredygtige valg. Derfor har vi bibeholdt de gamle bygninger i stedet for at rive ned og bygge nyt. Næsten alle byggematerialer er genbrugsmaterialer, dog stadig udvalgt, så de passer ind i stilen og stemningen på Ponygården.
Boksene er primært bygget i ubehandlet træ. Så kan det nemlig ryge i brændeovnen, når det bliver slidt. Ellers fyrer vi med træ fra ejendommens træer. Asken fra brændeovnen bliver brugt som gødning til de træer, vi har plantet som erstatning for dem, vi har fældet. På den måde har gården sit eget lille kredsløb, og minimerer co2-udledning fra byggematerialer og opvarmning.
Markerne bliver lagt om på skift cirka hver fjerde år. Vi bruger ikke kunstgødning eller udefrakommende gødning, men alene den dybstrøelse, vi kører ud fra hestenes bokse.
Om sommeren laver ponyerne naturpleje på fredede arealer. Det er godt for naturen og biodiversiteten, og det er godt for ponyerne, som får frihed og en masse motion på store arealer.
Dannelse og livsmestring
Dannelse
Vi ser det at gå i ponyklub hos os som en dannelsesrejse, hvor følgende kompetencer udvikles:
- Personlige kompetencer: At udvise empati og indføling med et andet levende væsen, at tage lederskab og styring over sig selv og den pony, man har ansvar for.
- Fysiske kompetencer: At udvikle styrke, smidighed og veludviklet finmotorik.
- Kognitive kompetencer: At lære relevante begreber, huske sammenhænge og udvikle sin rumfornemmelse.
- Praktiske kompetencer: Vi støtter børnene i at udvikle ”kloge hænder”, så de ansvarligt kan udføre de praktiske opgaver, som hører med til at have hest.
Samtidig vil vi også give børnene læring for livet. Man kan som rytter have forskellige behov i forskellige livsfaser. Derfor er det også vigtigt, at vores medlemmer bliver introduceret til forskellige former for ridning og horsemanship. Så kan de selv vælge, når de bliver voksne.
Livsmestring
Nogle af ponyerne lever hele deres livscyklus på Ponygården. Hvis en pony slutter livet her på gården, bliver den også begravet her, med en lille mindeceremoni. Vi hjælper de børn, der måtte have behov for det, med at bearbejde savnet og sorgen,
Som del af ponyernes livscyklus sker det også, at et føl bliver født her på Ponygården. Det giver os alle utrolig meget glæde og fornøjelse. De mest rutinerede, større børn, bliver introduceret til håndtering af føl og tilridningen af unghest.
Hele vejen rundt om hesten
For os er oplæring i at passe, håndtere og forstå ponyen lige så vigtigt som selve ridningen. Vi søger at formidle nyeste forskning i hestens psykologi, ”hestesprog”, fodring og trivsel, oversat til børnesprog. Starter barnet som fx 6-årig, er vores ambition, at barnet som 16-årig er uddannet til at tage ansvar for egen hest.